Teknologi
menjadi alat dan pengupaya utama bagi menghasilkan pelaksanaan proses
pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan yang teratur dan mantap. Majoriti
guru mempunyai kemahiran yang tinggi terhadap beberapa aplikasi dan sememangnya
guru hendaklah mempunyai kemahiran ini agar dapat digunakan semasa pengajaran
dan pembelajaran kerana dunia semakin moden. Kebanyakan individu mudah menerima
inovasi ini kerana terdapat keserasian dengan nilai, pengetahuan, dan kemahiran
yang sedia ada serta sesuai dengan keperluan mereka. Oleh itu, guru hendaklah
sering menggunakan aplikasi berkaitan dengan teknologi bagi kerja perkeranian
dan pentadbiran serta penyediaan bahan yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran seperti
kertas ujian dan peperiksaan.
Selain itu, guru harus mahir dalam
menggunakan aplikasi sebagai contoh hamparan elektronik, persembahan elektronik
dan internet untuk memudahkan pengajaran dan dapat mewujudkan suasana
pembelajaran yang menarik minat pelajar untuk belajar dengan adanya animasi pada
slaid semasa proses pembelajaran berlaku sebagai contoh Microsoft PowerPoint.
Pada masa yang sama, pelajar juga dapat menggunakan aplikasi ini ketika
pembentangan individu atau kerja berkumpulan. Hal ini kerana, dapat mengukuhkan
pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar yang menyemai nilai pendidikan yang
positif di samping dapat meningkatkan kemahiran koleberasi dengan rakan yang
lain. Pihak atasan wajib
memantau agar semua guru mempunyai kemahiran teknologi bagi memastikan kejayaan
pelaksanaan program teknologi di sekolah. Sekolah pada masa kini amat
mementingkan teknologi maklumat komunikasi dan teknologi maklumat komputer.
Guru yang menguasai kemahiran ICT ini dapat memaksimakan kelebihan yang ada
pada teknologi untuk dijadikan pengajaran yang menarik, interaktif serta
berkesan dan melaksanakan tugas-tugas peribadi atau pengurusan dan sebagai satu
kelebihan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Dengan
menerapkan elemen tekonologi ini, dapat mengelakkan para pelajar daripada
berasa kebosanan semasa belajar malah ia menambahkan minat pelajar dan perasaan
ingin mencuba sesuatu yang baru semasa proses pengajaran berlaku. Penggunaan
bahan teknologi ini dapat menggambarkan atau memberikan gambaran menerangkan
maksud sebenar sesebuah perkataan yang bersifat abstark. Penggunaan ICT mampu
meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan sesuatu system
pengurusan.
No comments:
Post a Comment