Friday, 20 May 2016

Tahap Kemahiran dan Pengintegrasian ICT di kalangan Guru Sekolah

Teknologi menjadi alat dan pengupaya utama bagi menghasilkan pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran serta pengurusan yang teratur dan mantap. Majoriti guru mempunyai kemahiran yang tinggi terhadap beberapa aplikasi dan sememangnya guru hendaklah mempunyai kemahiran ini agar dapat digunakan semasa pengajaran dan pembelajaran kerana dunia semakin moden. Kebanyakan individu mudah menerima inovasi ini kerana terdapat keserasian dengan nilai, pengetahuan, dan kemahiran yang sedia ada serta sesuai dengan keperluan mereka. Oleh itu, guru hendaklah sering menggunakan aplikasi berkaitan dengan teknologi bagi kerja perkeranian dan pentadbiran serta penyediaan bahan yang berkaitan  dengan pengajaran dan pembelajaran seperti kertas ujian dan peperiksaan.



            Selain itu, guru harus mahir dalam menggunakan aplikasi sebagai contoh hamparan elektronik, persembahan elektronik dan internet untuk memudahkan pengajaran dan dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang menarik minat pelajar untuk belajar dengan adanya animasi pada slaid semasa proses pembelajaran berlaku sebagai contoh Microsoft PowerPoint. Pada masa yang sama, pelajar juga dapat menggunakan aplikasi ini ketika pembentangan individu atau kerja berkumpulan. Hal ini kerana, dapat mengukuhkan pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar yang menyemai nilai pendidikan yang positif di samping dapat meningkatkan kemahiran koleberasi dengan rakan yang lain. Pihak atasan wajib memantau agar semua guru mempunyai kemahiran teknologi bagi memastikan kejayaan pelaksanaan program teknologi di sekolah. Sekolah pada masa kini amat mementingkan teknologi maklumat komunikasi dan teknologi maklumat komputer.



            Guru yang menguasai kemahiran ICT  ini dapat memaksimakan kelebihan yang ada pada teknologi untuk dijadikan pengajaran yang menarik, interaktif serta berkesan dan melaksanakan tugas-tugas peribadi atau pengurusan dan sebagai satu kelebihan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Dengan menerapkan elemen tekonologi ini, dapat mengelakkan para pelajar daripada berasa kebosanan semasa belajar malah ia menambahkan minat pelajar dan perasaan ingin mencuba sesuatu yang baru semasa proses pengajaran berlaku. Penggunaan bahan teknologi ini dapat menggambarkan atau memberikan gambaran menerangkan maksud sebenar sesebuah perkataan yang bersifat abstark. Penggunaan ICT mampu meningkatkan produktiviti, kecekapan dan keberkesanan sesuatu system pengurusan.

No comments:

Post a Comment