Petikan artikel diambil dari kajian Kee Man Chuah melalui jurnal yang bertajuk; Aplikasi Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa Inggeris; Persepsi Pelajar Universiti
Semakin berkembangnya teknologi, kewujudan internet telah membuka peluang kepada pelajar dalam proses pembelajaran khususnya untuk mendapatkan informasi yang diperlukan dengan mudah dan cepat. Internet juga tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan seharian masyarakat dimana ia memainkan peranan yang penting dalam menyampaikan maklumat yang terkini pada masyarakat. Internet juga memainkan peranan yang signifikan terhadap pengajaran dan pembelajaran.
Seiring dengan peningkatan internet, media social adalah salah satu laman web yang telah banyak diperkatakan pada masa kini. Penggunaanya tidak terhad pada mereka yang muda malahan mereka yang berusia juga menggunakan aplikasi ini. Media sosial merupakan sebuah aplikasi yang memberikan penggunanya berinteraksi dan memberikan respons dengan sesama pengguna; membuat, mengedit dan memberikan informasi dalam berbagai bentuk (Prof. Neil Selwyn[2] ,2012).
Menurut Kee-Man Chuah dalam kajiannya yang bertajuk “Aplikasi Media Sosial Dalam Pembelajaran Bahasa Inggeris: Persepsi Pelajar Universiti”, kewujudan aplikasi berasakan media social menyediakan suatu platform yang relevan bagi pelajar dalam perspektif pengajaran Bahasa berasaskan komputer. Melalui kajian yang telah beliau lakukan untuk mengenalpasti persepsi pelajar tentang penggunaan aplikasi media social dalam pengajaran Bahasa Inggeris, kajian menunjukkan bahawa melalui penggunaan media social seperti YouTube, Facebook, dan Twitter banyak maklumat dan perkongsian yang boleh mereka dapati. Berikut adalah merupakan antara tujuan yang diketengahkan penulis dalam kajiaannya iaitu;
i. Mengenalpasti persepsi pelajar tentang penggunaan media social dalam pembelajaran Bahasa Inggeris, dan
ii. Mengenal pasti kekuatan dan kelemahan penggunaan media social dalam pembelajaran Bahasa Inggeris.
Dapatan kajian yang dijalankan dibahagikan kepada dua bahagian dimana bahagian pertama ialah persepsi pelajar tentang penggunaan media social dalam pembelajaran Bahasa Inggeris, manakala bahagian kedua ialah senarai kekuatan dan kelemahan media sosial dalam proses pengajaran Bahasa Inggeris. Melalui bahagian pertama; didapati bahawa pandangan pelajar terhadap media sosial seperti Wiki, Facebook, Twitter dan Youtube memberi kesan yang positif kepada pelajar.
Meskipun terdapat banyak kelebihan media sosial dalam proses pengajaran dan pembelajaran, namun penulis tetap mendapati bahawa terdapat beberapa kelemahan melalui penggunaan media sosial ini. Kelemahan yang disebutkan antaranya adalah isu pengawalan aktiviti pelajar ketika menggunakan media sosial. Isu akses kepada internet dan penggunaan “Bahasa internet” dan juga “Bahasa rojak” adalah merupakan perkara yang dapat menjejaskan penguasaan Bahasa para pelajar. Selain itu, isu kerahsiaan pelajar juga merupakan isu penting yang perlu di ambil berat melalui penggunaan media sosial oleh pelajar dan penulis berpendapat bahawa panduan penggunaan media sosial adalah perlu untuk memaksimumkan penggunaan media sosial.
No comments:
Post a Comment