Friday, 20 May 2016

Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Di Kalangan Guru Sekolah Menengah Teknik Dan Vokasional: Sikap Guru, Peranan ICT Dan Kekangan / Cabaran Penggunaan ICT


Peranan Pendidikan pada abad ini amat mencabar kerana bidang ini mempunyai tanggungjawab yang besar bagi melaksanakan dasar peningkatan penggunaan IT dalam pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan perubahan zaman yang makin moden ini. Globalisasi ialah satu ideologi perubahan budaya, sosial dan politik yang dicetuskan oleh kemajuan pesat ICT. Perubahan ini memberi kesan sama ada positif dan juga negative kepada masyarakat di Negara yang membangun. ICT juga turut memberi kesan yang besar ke atas anjakan perubahan system dan pengurusan pendidikan di negara-negara membangun. ICT merujuk kepada teknologi seperti ‘hardware, software, telecommunication dan networks’.

            Perkembangan pendidikan baharu dalam pengetahuan ICT memerlukan anjakan peranan pendidikan dan profesion keguruan. Menguasai kemahiran teknologi maklumat mempunyai kepentingan-kepentingannya. Antaranya ialah, pengetahuan mengenai cara komputer digunakan dalam masyarakat, kesan kegunaannya terhadap social dan ekonomi serta kesannya terhadap kehidupan manusia. Selain itu, kebolehan membaca dan menulis dengan bahasa sendiri serta dalam definisi yang lebih luas, bukan sahaja setakat boleh membaca tetapi juga boleh menggunakan pengetahuan yang diperoleh daripada komputer dalam kehidupan seharian malahan tahu menggunakannya sebagai alat yang memudahkan kerja-kerja yang lain. Oleh itu, guru sebagai pendidik perlu bersedia meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka bagi menjadikan komputer sebagai teknologi pengajaran dan pembelajaran menggantikan pendekatan konvensional yang kurang berasakn inovasi teknologi kerana ketrampilan dalam ICT adalah satu kriteria penting dalam system pendidikan.

            Peranan dalam penggunaan ICT dalam Pendidikan adalah berupaya, meningkatkan kefahaman dan penguasaan guru dan pelajar terhadap pelajaran. Penggunaan ICT ini juga memberi peluang pembelajaran yang sama kepada semua pelajar yang pelbagai keupayaan. Selain itu, meningkatkan motivasi guru dan pelajar dan membolehkan pembelajaran sendiri serta mengakses maklumat yang sukar diperolehi. Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan mencabar agar minat untuk mempelajari ICT dengan lebih mendalam lagi. Ia juga membolehkan pelajar mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu mahal, mustahil atau bahaya untuk dilakukan dengan cara yang biasa.
           
Dalam penggunaan ICT dalam Pendidikan juga mempunyai kekangan dan cabaran yang perlu dihadapi. Antara kekangannya ialah sikap negatif guru kerana guru telah terbiasa dengan menggunakan kaedah tradisional dan sukar bagi mereka untuk membuat penyesuaian dengan teknologi. Selain itu, kekangan dalam menghabiskan silibus kerana sesetengah guru kurang dan tidak tahu menggunakan komputer untuk membantu pengajaran dan pembelajaran. Bagi mereka juga penggunaan internet memerlukan masa yang lama untuk dilayari dan diakses walaupun dari segi sikap mereka yang bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran. Selain daripada itu, kekurangan perasarana dan bahan sokongan. Hal ini disebabkan, kemudahan komputer yang tidak seragam di sekolah. Ada yang meletakkan komputer di dalam bilik darjah, ada  juga di dalam makmal. Selain itu, kemudahan komputer terhad di sesetengah sekolah terutamanya sekolah di bahagian luar bandar.



Kesimpulannya, penggunaan ICT dalam bidang pendidikan adalah selaras dengan hasrat Malaysia untuk meningkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia. Peranan institusi pendidikan bagi meningkatkan kadar celik komputer yang melibatkan pengetahuan dan kemahiran komputer ke arah melahirkan masyarakat siber bergantung pada profesion keguruan. ICT menyediakan peluang kepada golongan guru untuk mempelajari sesuatu perkara dan kaedah baru dalam proses pembelajaran serta pengajaran. Tambahan pula, ICT dapat mendedahkan mereka ini dengan cabaran-cabaran baru dalam dunia pendidikan mereka hasil daripada penggunaan ICT. Bagi mengatasi cabaran-cabaran yang dihadapi oleh guru, pelbagai usaha akan dilaksanakan supaya ICT dapat digunakan dengan sepenuhya. Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT) merujuk kepada kebolehan guru mengintegrasikan aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam pengajarannya serta kemampuan pelajar mengakses dan belajar dari bahan yang disediakan.. Pengetahuan dan kemahiran penggunaan komputer merupakan faktor penting ke arah pembentukan sikap positif terhadap komputer yang masih kurang dalam kalangan guru. Oleh itu, kejayaan pengajaran dan pembelajaran ini terletak di atas sejauh mana dasar, galakan, kemudahan prasarana yang dibekalkan dan pemantauan yang dilaksanakan dalam sistem pendidikan di Malaysia.

No comments:

Post a Comment