Peranan Pendidikan pada
abad ini amat mencabar kerana bidang ini mempunyai tanggungjawab yang besar
bagi melaksanakan dasar peningkatan penggunaan IT dalam pengajaran dan
pembelajaran yang bersesuaian dengan perubahan zaman yang makin moden ini. Globalisasi
ialah satu ideologi perubahan budaya, sosial dan politik yang dicetuskan oleh
kemajuan pesat ICT. Perubahan ini memberi kesan sama ada positif dan juga
negative kepada masyarakat di Negara yang membangun. ICT juga turut memberi
kesan yang besar ke atas anjakan perubahan system dan pengurusan pendidikan di
negara-negara membangun. ICT merujuk kepada teknologi seperti ‘hardware,
software, telecommunication dan networks’.
Perkembangan pendidikan baharu dalam pengetahuan ICT
memerlukan anjakan peranan pendidikan dan profesion keguruan. Menguasai
kemahiran teknologi maklumat mempunyai kepentingan-kepentingannya. Antaranya
ialah, pengetahuan mengenai cara komputer digunakan dalam masyarakat, kesan
kegunaannya terhadap social dan ekonomi serta kesannya terhadap kehidupan
manusia. Selain itu, kebolehan membaca dan menulis dengan bahasa sendiri serta
dalam definisi yang lebih luas, bukan sahaja setakat boleh membaca tetapi juga
boleh menggunakan pengetahuan yang diperoleh daripada komputer dalam kehidupan
seharian malahan tahu menggunakannya sebagai alat yang memudahkan kerja-kerja
yang lain. Oleh itu, guru sebagai pendidik perlu bersedia meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran mereka bagi menjadikan komputer sebagai teknologi
pengajaran dan pembelajaran menggantikan pendekatan konvensional yang kurang
berasakn inovasi teknologi kerana ketrampilan dalam ICT adalah satu kriteria
penting dalam system pendidikan.
Peranan dalam penggunaan ICT dalam Pendidikan adalah
berupaya, meningkatkan kefahaman dan penguasaan guru dan pelajar terhadap
pelajaran. Penggunaan ICT ini juga memberi peluang pembelajaran yang sama
kepada semua pelajar yang pelbagai keupayaan. Selain itu, meningkatkan motivasi
guru dan pelajar dan membolehkan pembelajaran sendiri serta mengakses maklumat
yang sukar diperolehi. Mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan
mencabar agar minat untuk mempelajari ICT dengan lebih mendalam lagi. Ia juga
membolehkan pelajar mencuba atau melaksana eksperimen yang sukar, terlalu
mahal, mustahil atau bahaya untuk dilakukan dengan cara yang biasa.
Dalam
penggunaan ICT dalam Pendidikan juga mempunyai kekangan dan cabaran yang perlu
dihadapi. Antara kekangannya ialah sikap negatif guru kerana guru telah
terbiasa dengan menggunakan kaedah tradisional dan sukar bagi mereka untuk
membuat penyesuaian dengan teknologi. Selain itu, kekangan dalam menghabiskan
silibus kerana sesetengah guru kurang dan tidak tahu menggunakan komputer untuk
membantu pengajaran dan pembelajaran. Bagi mereka juga penggunaan internet
memerlukan masa yang lama untuk dilayari dan diakses walaupun dari segi sikap
mereka yang bersedia menggunakan komputer dalam pengajaran. Selain daripada
itu, kekurangan perasarana dan bahan sokongan. Hal ini disebabkan, kemudahan
komputer yang tidak seragam di sekolah. Ada yang meletakkan komputer di dalam
bilik darjah, ada juga di dalam makmal.
Selain itu, kemudahan komputer terhad di sesetengah sekolah terutamanya sekolah
di bahagian luar bandar.
Kesimpulannya,
penggunaan ICT dalam bidang pendidikan adalah selaras dengan hasrat Malaysia
untuk meningkatkan kualiti pendidikan bertaraf dunia. Peranan institusi
pendidikan bagi meningkatkan kadar celik komputer yang melibatkan pengetahuan
dan kemahiran komputer ke arah melahirkan masyarakat siber bergantung pada
profesion keguruan. ICT menyediakan peluang kepada golongan guru untuk
mempelajari sesuatu perkara dan kaedah baru dalam proses pembelajaran serta
pengajaran. Tambahan pula, ICT dapat mendedahkan mereka ini dengan
cabaran-cabaran baru dalam dunia pendidikan mereka hasil daripada penggunaan
ICT. Bagi mengatasi cabaran-cabaran yang dihadapi oleh guru, pelbagai usaha akan
dilaksanakan supaya ICT dapat digunakan dengan sepenuhya. Keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran berasaskan teknologi maklumat dan
komunikasi (ICT)
merujuk kepada kebolehan guru mengintegrasikan aspek pedagogi, psikologi dan
teknologi dalam pengajarannya serta kemampuan pelajar mengakses dan belajar dari
bahan yang disediakan.. Pengetahuan dan kemahiran penggunaan komputer merupakan
faktor penting ke arah pembentukan sikap positif terhadap komputer yang masih
kurang dalam kalangan guru. Oleh itu, kejayaan pengajaran dan pembelajaran ini
terletak di atas sejauh mana dasar, galakan, kemudahan prasarana yang
dibekalkan dan pemantauan yang dilaksanakan dalam sistem pendidikan di
Malaysia.
No comments:
Post a Comment