Friday, 20 May 2016

Pembangunan Perisian Cerita Animasi Interaktif untuk Pendidikan Sains


Petikan artikel diambil dari kajian Robiatul Adawiyah Jamaluddin dan Halimah Badioze Zaman dalam jurnal bertajuk: Pembangunan Perisian Cerita Animasi Interaktif Untuk Pendidikan Sains.









Penggunaan komputer multimedia dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah dengan matlamat meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran. Multimedia memudahkan guru untuk menyampaikan bahan pengajaran dan pembelajaran secara berkesan di bilik darjah. Dengan multimedia pendidik dan pelajar akan disediakan dengan pelbagai kaedah persembahan yang menarik. Suasana pengajaran dan pembelajaran yang interaktif, menggalakkan komunikasi aktif antara pelbagai hala. Berbanding pendidikan tradisional, guru atau pensyarah menggunakan buku teks, papan hitam atau putih, kapur tulis, peta, gambar dan suaranya sendiri untuk mengajar. 

Contoh penggunaan animasi dalam pembelajaran

Hari ini pengunaan bahan P&P multimedia telah diadaptasikan untuk memberi maklumat-maklumat tambahan dalam bentuk yang menarik kepada pelajar-pelajar. Perkembangan dan penggunaan multimedia, khususnya dalam pendidikan bukan lagi merupakan sesuatu yang asing di Malaysia. Pendidikan di Malaysia kini makin mencabar selaras dengan perkembangan teknologi yang pesat. Sebagai sebuah negara yang berwawasan maka bidang pendidikan merupakan aset penting untuk melahirkan pakar-pakar dalam sesuatu bidang dalam menuju ke arah sebuah negara berteknologi yang tinggi.


Menurut kajian yang dilakukan oleh Robiatul A’dawiyah Jamaluddin dan Halimah Badioze Zaman dalam jurnal bertajuk “Pembangunan Perisian Cerita Animasi Interaktif untuk Pendidikan Sains”, mereka mentafsirkan cerita interaktif sebagai satu bentuk hiburan interaktif yang mempunyai watak dan persekitaran yang dramatis. Menurut mereka lagi, idea penciptaan cerita interaktif ini adalah relevan untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran memandangkan kebolehan kognitif kanak-kanak yang masih lemah. 


Penulis berpendapat bahawa pemikiran kanak-kanak adalah terhad dan menyebabkan mereka mengalami kesukaran untuk memahami maklumat baru berdasarkan konsep ‘scaffholding’ dari model ‘Zone Proximal Development’ dimana ia menyatakan murid perlu dibantu pada peringkat permulaan, dan kemudian diberi ruang kebebasan secara berperingkat sehingga mereka mampu berdikari. Melalui kajian penulis keatas murid dari kelas prasekolah, penulis mendapati bahawa terdapat banyak kemahiran pelajar yang mengalami peningkatan setelah menggunakan perisian cerita interaktif yang bertajuk myScience.



Perisian myScience terdiri daripada 4 modul utama iaitu Modul Bimbingan, Modul Penggayaan, Model Pengukuhan dan Modul Ujian. Modul-modul ini menggunakan kesemua elemen multimedia iaitu teks, grafik, animasi, audio dan video. Mengikut analisis data penulis, didapati bahawa terdapat peningkatan prestasi kemahiran yang berlaku dalam kalangan murid. Penulis menggunakan ujian Kolerasi Pearson untuk menilai hubungan diantara pemboleh ubah dalam kajian ini dan keputusan ujian tersebut menunjukkan hubungan signifikan diantara elemen perisian dengan kemahiran murid.








No comments:

Post a Comment